Tahun
|
:
|
1
|
Bidang
|
:
|
Mengenal
Kraf Tradisional
|
Aktiviti
|
:
|
Wau
- Mewarna
|
Tema
|
:
|
Alam
Benda
|
Tajuk
|
:
|
Wau
Bulan
|
Masa
Media
|
:
:
|
60
minit
Alat
: (tiada)
Bahan
: lakaran wau pada kertas A4, krayon,
pastel,
atau pensel warna
|
Bahan
Bantu Mengajar
|
:
|
Model
wau dan CD lagu Wau Bulan
|
EMK
|
:
|
Elemen
Kreativiti dan Inovatif
TMK
|
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN SENI VISUAL TAHUN 1
STANDARD KANDUNGAN
1. Persepsi
dan pemahaman bahasa seni visual (unsur seni dan prinsip rekaan : garisan ,
rupa, jalinan, warna, kontra, dan imbangan) yang terdapat pada objek buatan
manusia dan karya seni dalam penghasilan wau dengan mewarna.
2. Aplikasi
pengetahuan dan kefahaman bahasa seni visual menerusi penentuan media dan
teknik dalam penghasilan wau.
3. Penzahiran
idea melalui pelbagai sumber, kajian, dan teknologi dalam penghasilan wau.
4.
Apresiasi terhadap karya sendiri dan rakan
berpandukan bahasa seni visual, sejarah seni, dan budaya.
4.1 Persepsi Estetik Murid
dapat mengenal, menamakan, dan memahami bahasa seni visual yang ada pada karya
seni.
4.1.1 Unsur seni
4.1.1.1
Garisan – melengkung
4.1.1.2
Rupa – organik dan geometri
4.1.1.3
Jalinan – tampak
4.1.1.4
Warna – primer
4.1.2 Prinsip rekaan
4.1.2.1
Kontra – warna
4.1.2.2
Imbangan – simetri
4.2 Aplikasi Seni Murid dapat
mengaplikasikan pengetahuan menerusi penggunaan
media dan teknik dalam aktiviti seni.
4.2.1 Mengaplikasikan pengetahuan bahasa seni visual dalam menghasilkan
karya seni
4.2.2
Mengenal dan menyatakan jenis-jenis media
4.2.2.1
Alat – (tiada)
4.2.2.2
Bahan – lakaran wau pada kertas A4 , krayon, dan bahan gantian
4.2.3 Mengetahui penggunaan media, teknik dan proses dalam penghasilan
karya.
4.2.3.1
Teknik – lukisan
4.3 Ekspresi Kreatif Murid
dapat mengaplikasikan pengetahuan, kefahaman, dan kemahiran bahasa seni visual
dalam menghasilkan karya seni 2D.
4.3.1 Memilih dan
memanipulasi bahan secara kreatif
4.3.1 Menggunakan unsur seni dan prinsip rekaan dalam penghasilan karya
4.4 Apresiasi Seni Murid dapat
membuat apresiasi terhadap karya sendiri dan rakan berpandukan bahasa seni
visual.
4.4.1 Mempamerkan karya seni yang
dihasilkan.
4.4.2 Menceritakan karya seni sendiri
secara lisan atau bertulis.
4.4.3 Menghargai karya sendiri dan
rakan.
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
ILUSTRASI
AKTIVITI
|
Persepsi Estetik
Menyanyikan lagu „Wau Bulan‟
dengan iringan muzik
Ala ewah ewah bule,
Wau bule teraju tigo,
Mari sini kawe-kawe,
Buat wau bersamo-samo.
Aplikasi Seni
Menunjukkan contoh wau sebenar.
Bersoal jawab tentang:
·
Unsur Seni – garisan, rupa, warna, dan jalinan
·
Prinsip Rekaan – kontra (warna) dan imbangan
(simetri).
Menyusun proses penghasilan bagi
mendapatkan idea perancangan proses kerja.
Ekspresi Kreatif
Langkah 1
Mengedarkan lakaran wau.
Memilih media dan warna yang digemarinya.
Langkah 2
Mewarna lakaran corak dengan pensel warna, pastel atau
krayon.
Langkah 3
Membuat kemasan.
Apresiasi Seni
Mempamerkan hasil kerja dan bercerita mengenainya.
Contoh : wau terkenal di pantai timur terutama di
Kelantan. Biasa dimainkan selepas musim menuai padi. Wau yang dipasang busur
akan mengeluarkan bunyi.
Mempamerkan karya seni pada papan pamer.
|
|
No comments:
Post a Comment